Kovács Zoltán (Depresszió)
- Milyen apropóból esett a választásod a bőgőre?
Még gimis koromban a barátaimmal sokat jártunk koncertekre, és egyszercsak jött egy gondolat, hogy mindig is imádtam a zenét, miért ne próbálhatnám meg én is? Először gitáros akartam lenni, de egyik barátom javaslatára végül a basszusgitár mellett döntöttem, amiért nem lehetek elég hálás neki :)
- Mikor kezdtél basszusgitározni?
18 évesen. Érettségi ajándék volt. Mások például gyűrűt kaptak, én gitárt kértem. Megvolt az érettségi-hurrá!!! Azonnal mentünk a gitárért…
Hazavittem a gitárt, és onnantól kezdve teljesen rákattantam.
- Milyen volt az első basszusgitárod, s milyen az első erősítőd?
Első basszgitárom egy Indonéz gyártmányú Encore precision bass utánzat (balkezes), első erősítőm pedig egy használt Ibanez Ibzb3 típusú 10W-os gyakorló kombó, egyébként elnyűhetetlen darab, majd’ tíz éve megvan, de még mindig ugyanolyan hűségesen szolgál. Mondjuk azóta már vettem egy Ibanez Sound Wave 20-ast, ami szintén tökjó, és megbízható.
- Voltak tanáraid, vagy autodidakta módon sajátítottad el a zenélést?
Több tanárom is volt az évek során. Az első Pavelka Gyuszi volt, akit a Hordából lehet ismerni. Az az érdekes, hogy Ferivel így ismerkedtem meg: Feri a tesóm osztálytársa volt, és a tesóm mondta neki, hogy az öccse(én) gitározik. Feri meg mondta, hogy tud egy jó gitártanárt, Gyuszit. Nekem meg természetesen egyből tetszett a dolog, mivel elég jól ismertem az Akela zenekar munkásságát( ahol Gyuszi régen gitározott), és eléggé tiszteltem is. Egyébként is akkoriban főleg pengetővel büntettem, így egy csomó praktikus dolgot tanultam/tunk tőle.
Aztán kb. két év lelkes basszerozás után elmentem a Kőbányai zene suliba felvételizni és szerencsére fel is vettek. Itt rengeteg nagyon jó zenésztől tanulhattam, többek között: Ullmann Ottó, Halász János, Maróthy Zoli, Victor Máté, Stark Tibi bácsi, stb. a főtárgytanárom pedig Csejtei Tomi volt, tőle tanultam a legtöbbet. A suli után még önszorgalomból jártam Fehérvári Attilához, illetve később Szappanos Gyurihoz. Mindketten iszonyat jó basszerosok.
- Van/volt példaképed, ihletőd?
Kimondott példaképem nincs, inkább kedvenceim vannak, akik iránt mélységes tiszteletet érzek. Például Jaco Pastorius aki lényegében lefektette a modern basszgitározás alapjait. Vagy Steve Harris, aki óriási hatással volt/van még ma is basszusgitárosok ezreire. Fieldy is komoly hatásaim egyike: Ő is rengeteg új dolgot hozott, például a hangzása, vagy ahogy az első három Korn lemezen játszik. Nagyon-nagy kedvenc még Alex Webster a Cannibal Corpse-ból, aki egyrészt nagyon technikás, ráadásul az utóbbi néhány lemezen valami ultrabrutál sound-ot sikerült létrehoznia. Egyébként a legjobban Ő inspirált hangszer- és húrválasztásnál: konkrétan megnézten a CC honlapon az equipment-jét, és szépen elkezdtem begyűjteni én is a cuccokat…:) szerintem ezen semmi szégyellnivaló nincs, mert ettől még nem pont ugyanolyan a soundom, mint az övé, de fényévekkel jobb minőséget tudok produkálni ezzel a felszereléssel. Nagy kedvenc még Stuart Zender, aki a Jamiroquai első három lemezén tolta. Nem egy technikás valaki, viszont iszonyú ízlésesen játszik, többek között miatta vettem anno a Warwick gitáromat. Dalszerzőként minden tiszteletem Sting-é, ill. a Lennon-McCartney duó, Jay Kay(Jamiroquai); metalban: Robb Flynn, valamint Dimebag a kedvencek, különösen az tetszik, ami az első és harmadik Machine Head lemezen hallható dalszerzés szempontjából. Ja! És Wes Borland(ex-Limp Bizkit), aki megmutatta hogyan lehet kurva jó dalokat írni kéthangos témákból! :) meg még egy csomó kedvenc van, aki most nem jut szembe. Kedvenc zenészem (bármilyen hangszeren) pedig annyi van, mint égen a csillag, kábé minden létező zenei műfajból.
- Hogyan és mennyit gyakorolsz? Végzel valamilyen ujjrend-gyakorlatot, mielőtt belekezdenél?
Mint mindenben, ebben is rapszódikus vagyok: van, hogy fél éven keresztül minden nap órákat gyakorolok, akár 5-6 órát is. Máskor meg 2-3 napig nem is veszem kezembe a gitárt, max. tanításhoz, szóval elég változó, de durván átlagolva napi 1-2 órát . Bemelegíteni kromatikai gyakorlatokkal szoktam közepesen lassú dobgroove-ra, kábé 10 percig, illetve eljátszok egy-két lazább dalt. Igyekszem módszeresen gyakorolni, nem csak úgy össze-vissza játszani. Ha mondjuk lemezfelvételre készülök, akkor leülök, és részenként átnézem a dalt, és ha már megvan a végleges bassztéma, akkor elkezdem metronómmal kigyakorolni kábé fele tempón, és szép fokozatosan emelem a sebességet, közben ügyelek, hogy feszesen játsszak, és egyenletesen, és minden figura rendesen megszólaljon. A nem zenekari dolgokkal is hasonlóan járok el.
- Kottát, tabulatúrát szoktál írni, vagy használni?
Mindkettőt. A tanításnál használom mindkettőt, dalszerzésnél guitar pro-ba szoktam beírni az ötleteket, hogy ne felejtsem el. A tabulatúrákhoz odaírom a ritmust is, különben semmi értelme az egésznek :) aki tényleg profi zenész szeretne lenni, nemcsak megélhetési értelemben, annak alapvetően kell ismernie és alkalmaznia a kottát. Szerintem.
- Hogyan készülsz fel egy koncertre?
Bemelegítem az izmaimat, mert azért fizikailag eléggé megterhelő egy ilyen koncert :) így elkerülöm a húzódásokkal járó kellemetlenségeket. Ezenkívül kromatikázok pár percet, valamint eljátszom lassú tempón párszor a nyitó dalt, ennyi elég. Meg persze sör is kell :)
- A basszus témákat mennyiben írják meg neked, és mennyit változtatsz azokon mikor dalokat írtok?
Az esetek jelentős részében dalvázlatokat rakunk össze, ilyenkor, ha a szerzőnek van konkrét ötlete, akkor azt szoktam játszani. Amikor megvan az az x mennyiségű dal, ami a zenekar egybehangzó véleménye szerint a lemezre kerül, akkor feldemózzuk, és utána következik az, hogy mindenki szépen kitalálja, hogy mit, merre, meddig. Ilyenkor, ha kell változtatok, de törekszem arra, hogy alázattal játszak. Nagy igazság az, hogy a kevesebb több; csomó tapping meg slap, meg a jóisten tudja milyen témát belerakhatnék a dalokba, de ez a zene nem erről szól. Ettől nem jobb vagy rosszabb, mint más zenék, egész egyszerűen más, ezért igyekszem pontosan annyit játszani, amennyi szerintem a dalt szolgálja.
- Milyen hangszert használsz? Kicseréltél, esetleg bővítettél rajta valamit, hogy személyedre szabd?
Lassan két éve egy Spector euro 5 lx basszusgitárt nyűvök. Éger test, 3 rétegű jávor átmenőnyak grafitszálas merevítéssel, réz nyereg és húrláb, egy pár Emg DC40 hangszedő és egy masszív 18V-os elektronika, amit csak a Spectorokba építenek. Iszonyat jó hangszer, semmit nem kellett változtatni rajta, bár azért vannak terveim… :) ezenkívül egy Warwick thumb BO5 is tulajdonomat képezi. Ez az előző hangszerem. Ezen annyi változtatást végeztem, hogy kicseréltettem a hangszedőket és az elektronikát EMG-re. Így jobban tetszett a hangja, de a Spectort sokkal jobban szeretem.
- Milyen húrokkal szereled a hangszered? Miért választottad ezt?
Kábé egy éve rátaláltam a DR márkára, azóta más nem létezik. A legjobb húr, amit eddig használtam. Az USA-ban készítik kézzel, és valami elképesztő hangot produkál. Sokáig azt hittem, hogy nem elég jó a hangszer meg az erőlködő, mert sehogy sem akart úgy szólni ahogy szeretném, de amikor felraktam ezt a húrt nem hittem a fülemnek!!! A GHS húrokról is jó véleménnyel vagyok, de sajnos elég hamar „megdöglenek”, a Rotosound is tetszett, illetve még nagyon korrekt a Warwickból a piros, ellentétben a sárgával, pláne a feketével. Ami azért vicces, mert a piros a legolcsóbb... Egyébként a típus, amit használok: DR Lo-rider nmh45-125. Nikkel bevonatú, ami nekem azért jobb, mint a rozsdamentes acél, mert a pengetési technikámat ez a szolgálja a legjobban. Ennél a „csattogós” játékstílusnál sokkal kezelhetőbb hangja van, szóval DR rulez!!! :)
- Milyen erősítőt használsz? Miért esett erre a választásod?
Az erősítőm Peavey pro bass 500. Ez egy professzionális fej minden tekintetben, ahogy a neve is mondja. Előfokcsöves, full parametrikus eq-val, amit imádok. Bármit ki lehet csavarintani belőle, tényleg. Ezenkívül van benne hangszóróvédelem, rövidzárvédelem, külön-külön használható az előfok és a végfok. Egyedül a teljesítményét keveslem picit, nagyobb színpadokon elkéne még 500 w :)
A ládáim szintén Peavey-k, mindkettő a TVX szériából, de ezek még az angol gyártmányúak, állítható magassugárzóval. Az egyik 4x10-es, a másik 4x12-es. Azért választottam ezt a konfigurációt, mert a 1x15-ös hangszórók nekem túl lomhák. Kezelhetetlen hangjuk van, egyféle hangot tudnak viszont a 4x10-es univerzális, iszonyat attack-kal; a 4x12 pedig odateszi a szubokat, de mégis kezelhető hangja van, nem búg hanem üt.
- A technikádat kiegészítetted valamilyen effekt, esetleg hangerő pedállal?
Nemrég vettem egy Sansamp RBI-t, ez egy rackes, mosfetes előfok, és valami elképesztő hangot produkál, teljesen odavagyok! Képes reprodukálni ezt a fullcsöves Ampeg hangszínt, valamint van benne torzítás (ez volt a fő ok, ami miatt megvettem). A torzítás nekem azért kell hogy a basszus jobban belesimuljon a zenébe, és ne csattogjon annyira, és nem utolsó sorban így sokkal agresszívabb hangja lett :)))
- Pengetővel vagy ujjal játszol?
Természetesen ujjal, de nincs bennem megvetés azokkal szemben akik pengetővel játszanak, szerintem ez zenei stílus függvénye. El tudnád képzelni Lukácsot, ahogy ujjal pilinckázik, vagy mondjuk a Green Day basszerosát? Abba zenébe az a fajta basszusgitározás és basszugitár hangzás illik. Pont. Egyébként az új lemezen egy dalt pengetővel fogok feljátszani a fent említett ok miatt: az illik legjobban a dalba.
- Melyik volt az eddigi legjobb illetve legrosszabb koncerted zenészként?
Nehéz lenne legrosszabbat kiemelni, hálistennek eddig nem voltak nagyon gázos szituációk, vagy ha volt is mi azon vagyunk, hogy ezt a közönség ne vegye észre. Kimondottan legeslegjobbat nem tudnék mondani, de az egyik legjobb koncertünk számomra a tavalyi zentai volt. Valami hihetetlen szeretetet kaptunk a közönségtől, nagyon megható volt hogy ennyit jelent másoknak a zenénk.
- Tudom, hogy nem ma jelent meg, de végigmehetnénk basszeros szemmel/fejjel az Ébredés útján album dalain?
Véred: felkészülés szempontjából ez volt az egyik legkeményebb. Bár sajnos nem hallatszik, de a verzében egy igencsak gyors oktávozós bassztéma van, amit igyekeztem a lehető legjobban kigyakorolni. Rengeteget gyakoroltam metronómmal, hogy úgy menjen, mint atom.
Az ébredés útján: semmi extra, amire itt nagyon figyeltem a felkészülésnél, hogy a verzében a lehető legfeszesebben, és legegyenletesebben pengessem a témát. Amilyen egyszerűnek tűnik egy ilyen téma annyival nehezebb úgy eljátszani, hogy tényleg legyen húzása.
A mi forradalmunk: ennek a verzetémája sikerült talán a legjobban a lemezen. Tulajdonképpen egy Pastoriusos-üveghangos téma. Az érdekessége, hogy az a magas „szonár”-szerű hangot én játszom benne, csak meg van bolondítva némi effekt-tel, ettől sokan gitárnak hiszik.
Aki érdekel: itt egy akkordbontásos, vibrato-s bassztéma van a verze második felében, a refrént mostanában Maidenesen küldöm koncerteken, tehát ilyen lovaglóbasszussal, és kurva jó! :)
Félig ösztönlény: a legkeményebb refréntéma, ugyanis a lábdobbal végig ki van játszva basszus, ráadásul két ujjal. Erre is sokat gyúrtam. Illetve a vége felé van egy kiállás,ahol főleg pontozott nyolcadok vannak, ezzel is volt melóm :)
Közeli helyeken: igyekeztem szem előtt tartani a dal egyszerűségét, úgyhogy csak néhány figurát újítottam be.
Alapvető megközelítésem volt a lemeznél a kevesebb több elve. Úgy érzem ezekbe a dalokba ennyi való, legtöbb helyen uniszónóban játszik a gitár és a basszus, mert így van igazán húzása a daloknak.
- Egy ideje tanítással is foglalkozol. Ért valamilyen vád emiatt? Mi a legjobb és mi a legrosszabb a tanításban?
Hálistennek eddig semmilyen vád nem ért, igyekszem a lehető legalaposabban csinálni. Célom, hogy akik eljönnek minél nyitottabb, felkészültebb zenésszé váljanak. Pédául alapvető, hogy mindenki megtanuljon dobra rájátszani. Ez ugyan banálisan hangzik, de a valóság az, hogy még az úgynevezett sztárzenekarok is küzdenek ezzel a problémával, olyan emberek, akik már csomó lemezt kiadtak, és emberek ezreinek játszanak. Szóval ez a legelső, a következő fontos dolog a hangszer megszólaltatása, valamint ritmusképletek elsajátítása, satöbbi, satöbbi. Szeretem ezt csinálni, mert azzal foglalkozhatok, amit imádok, és iszonyat jó érzés látni, hogy mit tudok kihozni a tanítványokból. Egyik tanítványomat már felvették Kőbányára, ahova én is jártam, nagyon büszke vagyok rá. Rosszat nem tudnék hirtelen mondani.
- Mi a legjobb s mi a legrosszabb a zenészéletben?
A zenészlétben szinte minden jó: abból élek, amit imádok, alkothatok a barátaimmal, megismerkedtem egy csomó tökjó arccal, ráadásul a zenészek tudnak a legjobban bulizni (képzelheted mi volt a Road-dal és Insane-nel közös turnén…), nem kell hétköznapi életet élnem. Nagyon rossz dolgok nincsenek, ami rossz az meg olyan, ami minden szakmában előfordulhat.
- A családod hogy viseli ezt az életmódot? Próbáltak már lebeszélni róla?
Anyukám maximálisan támogatott zenei törekvéseimben, tetszik is neki a zenénk. A menyasszonyomat pedig a zenélés révén ismertem meg, úgyhogy Ő is maximálisan támogat, és mind nagyon büszkék rám.
- Eddig melyik stúdióban élvezted a legjobban a munkát?
Igazából mindegyik stúdióban élveztem a munkát, mondjuk nem vagyok kinn annyit, hogy unalmassá váljon :) általában a hangmérnökök szoktak lefáradni, amikor elkezdem kérdezgetni tőlük mondjuk dobfelvétel közben, hogy „az a gomb mire való?...és amaz?…és az a másik?” ha-ha! ilyenkor látom rajtuk, hogy a pokolba kívánnak.
- Mivel foglalkozol szívesen, amikor épp nem basszusgitározol?
Semmi különös, nincsenek hobbijaim. A menyasszonyommal szoktunk eljárni ide-oda, meg a cimbikkel megyünk el néha bedobni egy-két sört.
- A Depresszió előtt volt más zenekarod?
Igen, kettő is. A legelső az Armada volt, ők voltak most a tavaszi turnén a vendégzenekar, volt egy másik amiben Dávid is benne volt, az egy ilyen progresszív törekvésű valami volt.
- Van olyan kérdés, amit soha nem tettek még fel, de mindig meg szeretted volna válaszolni?
Ebben az interjúban sok ilyen kérdés volt :)
- Mi a véleményed az internetes letöltésekről?
Ez egy nagyon nehéz ügy, mindenképpen kéne valami törvényi szabályozás, amivel mindenki jól jár (vagy legalábbis Mi:) ). Szerintem a legnagyobb probléma a magyarországi szociális helyzettel van. Az USA-ban ugyanannyiba kerül egy CD, mint itthon vagy talán még kevesebbe is, miközben a pénzük százhatvanszor annyit ér, mint a miénk. Ez itt a legnagyobb probléma, meg az hogy itthon az átlagember keresetének a 90-100 %-a arra megy, hogy rezsit fizessen meg ennivalót vegyen, eszébe se jut CD-t venni. Szomorú de ez van.
- Szerinted hasznos lehet egy ilyen portál a felnövekvő zenész nemzedéknek?
Remélem hasznára válnak másoknak a tapasztalataim, én is igyekszem minél több információt begyűjteni hangszerekről, erősítőkről, stb. Az internet óriási segítség egy kezdőnek, de egy „haladónak” még inkább, szóval szerintem mindenkinek jó.